Raport AdBranch: Biura podróży wydały ponad 34,6 mln zł na reklamę w radio
Ponad 34,6 mln zł (34 603 206 zł) wydały w ub.r. biura podróży na reklamę radiową, co stanowi ponad 14 proc. ich budżetów reklamowych. W całym ubiegłym roku biura podróży wydały na kampanie reklamowe we wszystkich mediach prawie 241 mln zł (dane cennikowe, Kantar Media).
Udział radia w wydatkach reklamowych sektora turystycznego rośnie każdego roku. W ciągu ostatnich trzech lat wydatki tej branży na reklamę w radio wzrosły o ponad 22,3 mln (22 345 058 zł). To wzrost aż o 182 proc. W 2018 r. radio z wynikiem 14,4 proc. osiągnęło ponadprzeciętny udział w rynku reklamowym.
Wydatki reklamowe branży w podziale na głównie media na przełomie ostatnich lat
Radio to trzecie medium, po Internecie i TV, w którym reklamodawcy najchętniej lokują swoje budżety.
Rozkład budżetów reklamowych w mediach w roku 2018
Największym radiowym reklamodawcą w 2018 roku w branży turystycznej był Rainbow Tours – wynika z raportu Komitetu Badań Radiowych.
BIURA PODRÓŻY – NAJWIĘKSI RADIOWI REKLAMODAWCY W 2018 | ||
Biuro podróży | Wydatki na radio |
Udział radia w mediamiksie |
RAINBOW TOURSLIDL (LIDL PODRÓŻE)
NOWA ITAKA (ITAKA) ENOVATIS (WWW.WAKACJE.PL) POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA NOVASOL POLSKA GRECOS HOLIDAY WIZZ TOURS LTD. TUI POLAND NADWIŚLAŃSKA AGENCJA TURYSTYCZNA |
15,11 mln5,60 mln
4,11 mln 3,57 mln 1,19 mln 1,12 mln 1,08 mln 0,66 mln 0,52 mln 0,26 mln |
15,5%57,1%
14,2% 12,8% 69,7% 66,5% 16,5% 17,6% 5,4% 41,1% |
Ranking największych radiowych reklamodawców w Polsce. Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto. |
Dla branży turystycznej radio to bardzo ważne medium. Niektórzy z największych marketerów wydali na reklamę radiową w 2018 r. ponad połowę całego budżetu reklamowego (Lidl z brandem Lidl Podróże, Polska Żegluga Bałtycka czy Novasol Polska). W minionym roku, liczba wszystkich reklamodawców w branży turystycznej wyniosła 89, z czego 46 postawiło na reklamę radiową. Radio jako medium reklamowe wybrały zarówno duże, jak i małe biura podróży.
Aktywność reklamową w radiu traktujemy jako wsparcie trwających kampanii. Radio dobrze współgra zarówno z offlinem jak i z onlinem, widzimy to w postanalizach naszych dotychczasowych działań, zwłaszcza w wysokim sezonie (czerwiec-sierpień) – mówi Krzysztof Bobiński, Team Leader Zespołu Marketingowego Wakacje.pl. Radio to dynamiczne medium, które pozwala nam zmieniać komunikat każdego tygodnia, co w branży turystycznej jest niezwykle ważne – ceny i dostępność wycieczek potrafią się zmieniać wręcz z godziny na godzinę. Zazwyczaj decydujemy się na pakietowe kampanie ogólnopolskie obejmujące wiele stacji jednej grupie, co gwarantuje dobre parametry i skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów – dodaje.
Target osób korzystających z biur podróży to osoby dorosłe, z przewagą kobiet, pracujące, najczęściej w wieku 30-54 lat, z wykształceniem średnim i wyższym, ze średnich, dużych miast i aglomeracji. Prawie 77 proc. osób z tego targetu słucha radia codziennie, średnio przez ponad cztery i półgodziny 1. Radio, jako medium słuchane masowo przez miliony osób, okazuje się w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie.
Jak wynika z raportu Trust in Media 2019 przygotowanym przez Europejską Unię Nadawców (EBU), radio, wśród wszystkich mediów w tym także tradycyjnych, cieszy się największym zaufaniem mieszkańców Unii Europejskiej. W rankingu, za radiem znalazła się telewizja i prasa. Na końcu uplasowały się Internet i media społecznościowe. Do radia zaufanie ma 59% wszystkich obywateli UE, w Polsce podobnie – 56%. Raport In Trust Media 2019 powstał na podstawie wyników Eurobarometru i badania korzystania z mediów Reuters Institute for the Study Journalism.
Opracowanie:
Anna Wiater
Rzecznik prasowy
Komitetu Badań Radiowych